Vad letar du efter?
Stäng

Från och med oktober tillkommer en extra post på elräkningen för alla våra elnätskunder:

Elberedskapsavgiften. Detta är en obligatorisk avgift som vi som elnätsägare enligt Elsäkerhetsverket måste debitera alla elanläggningar. Avgiften används för att finansiera tillsyn och utveckling av elsäkerheten i Sverige. Under 2024 har denna avgift ökat jämfört med tidigare år.

För mer information om avgiften och vad den används till, besök Elsäkerhetsverkets hemsida: www.elsakerhetsverket.se/om-oss/avgifter.

Om du har bytt bank och fått ett nytt betalkonto behöver du ändra dina autogiron. Tala om för din nya bank att du har autogiromedgivanden du önskar flytta, så får du hjälp med det. 

 

Vill du byta konto inom samma bank är det enklaste sättet att byta bankkonto som dragningen för ditt autogiro sker från genom att ansluta det nya kontot för autogiro hos oss. För att se hur du gör det, klicka här.

 

För smidigast hantering kan du anmäla autogiro direkt via din internetbank. 
Ditt betalarnummer är densamma som ditt kundnummer och finns på dina fakturor.

Har du inte möjlighet att lägga in det i din internetbank, vänligen kontakta kundservice via vår chatt eller på 08-747 51 70.

Din autogirodragning görs alltid på förfallodagen, vilket är den sista vardagen i månaden.  

  • Kunduppgifter: Här ser du vilka uppgifter vi har på dig som kund t.ex. kundnummer, adress, betalsätt och kontaktuppgifter. 

  • Fakturor: Se dina fakturor upp till ett år bakåt i tiden, tillsammans med betalningsstatus, fakturanummer och anläggnings-ID. 

  • Förbrukning: följ och lär känna ditt användarmönster genom att filtrera på tidsintervall och tidsperiod. Ta även del av funktionen att ladda ner din förbrukningsdata till Excel. 

  • Avtal: Se vilket avtal du har, till vilket pris och hur länge avtalet gäller. Du hittar även detaljerade anläggningsuppgifter och beräknad årsförbrukning.

Du kan se om din faktura är betald genom att logga in på Mina Sidor eller i appen och titta under fakturor 

Du kan betala fakturan till oss på flera sätt, välj den modell som passar dig bäst. Önskar du ändra ditt betalsätt är du varmt välkommen att kontakta kundservice.

E-Faktura

Betalar du idag dina fakturor via Internet så är vår e-faktura något för dig. Som en del av vårt hållbarhetsarbete skulle vi vilja minska utskick av pappersfakturor. På det sättet spar vi papper, tryck, kuvertering, pengar, transport och miljö.

Mer information om hur tjänsten fungerar hittar du hos din bank om den erbjuder e-faktura.

Kivra

I Kivra får du full koll på dina betalningar, du slipper fylla i OCR-nummer och du kan enkelt legitimera dig med Mobilt BankID.

1. Välj bank och konto:

Första gången du betalar en räkning hos Kivra väljer du vilken bank och vilket konto som pengarna ska dras från.

2. Välj när du vill betala

Välj om du vill betala direkt eller senare, dock senast på förfallodatum. Du bestämmer själv.

3. Signera med BankID

När du valt bank, konto och datum bekräftar du betalningen med ditt BankID. Nu är det klart och betalningen sker utan fördröjning, precis som när du betalar en räkning i din internetbank.

Autogiro

Pengarna dras automatiskt från ditt konto. Ett bekvämt sätt att betala och du behöver inte vara orolig för att missa någon betalning. Du anmäler lättast autogiro via din Internetbank så registreras det hos oss automatiskt. Att autogiro blivit aktiverat ser du på din faktura. 

OCR-Betalning

Om du betalar enligt de uppgifter som finns på din elräkning så ska du ange
OCR-numret som finns på inbetalningsavin, längst ned till vänster, som
betalningsreferens och sätta in pengarna antingen på Plusgiro eller Bankgiro. 

Plusgiro 4837603-2           Bankgiro 5225-9983.

Bank- och plusgiro

Om du inte använder OCR-numret längst ner på inbetalningsavin måste du
ange fakturanummer och kundnummer som betalningsreferens.

Bankgiro  5678-5967            PlusGiro  264588-5

Betalning från utlandet

Om du betalar till vårt PlusGiro från utlandet gör du det till:
IBAN SE6795000099602648376032 SWIFT: NDEASESS

 

Under sommaren krävs en mindre mängd energi för att värma upp din bostad medan det under vintern krävs en större mängd energi. 

Detta i samband med att efterfrågan på el blir högre gör att priserna går upp och du betalar därmed mer under årets kalla månader.  

 

Du kan alltid se dagens priser kvart för kvart i vår app som finns att ladda ned i AppStore och Google Play, sök på Boo energi så hittar du den. 

På baksidan av fakturan finns uppgifter om elanvändning och kostnad. 

Det totala elpriset innehåller fyra delar: 

  • Ett elhandelspris för förbrukad el och elcertifikatsavgift. 

  • Elnätsavgift, priset för nättjänst (överföring av el). 

  • Energiskatt, moms och avgifter till myndigheter. 

På Mina Sidor och i appen finns även uppgifter om din elanvändning, timme för timme. 

I appen ser du även spotpriserna och därmed kan planera din förbrukning.

Vi gör totalt fyra dragningsförsök, alltså, på förfallodatum samt de tre påföljande vardagarna. 

Får du en fakturapåminnelse har autogirodragningen misslyckats och fakturan måste behandlas manuellt. 

Det dröjer minst två arbetsdagar innan vi får din betalning redovisad från banken. Därför kan informationen gå om varandra. På Mina Sidor kan du se om betalningen är mottagen av oss. 

För att komma i kontakt med kundservice är det absolut lättast att kontakta oss via vår widget nere till höger på skärmen, där har du både kontaktformulär och en chatt.

 

Du kan även nå oss via telefon måndag-fredag 09:00-16:00 på nummer 08-747 51 70, eller via e-post: kundservice@booenergi.se.