boo energi logo boo energi logo
Jumbo Nyhetsbrev

Nyhetsbrev - april 2023

Uppdaterad: 10 maj 2023

Vad härligt, med både varmare och ljusare tider!  

Elpriset i mars har hållit sig på en någorlunda stabil nivå och skiljer sig inte mycket mot februaris elpris.  

De flesta av oss har nu lärt sig att priserna i och med faktorer som mer skiftande väder, mindre el från kärnkraft, tillgången på gas, krig och politiska beslut gjort energimarknaden och elpriset extremt känsligt.

I början på december så talades det till och med om att vi kanske skulle behöva stänga ner delar av elnätet och det spåddes priser på runt 5 kronor per kilowattimme. 

När vi kom in i mars som varit kallare än normalt såg prisbilden ändå lägre ut. Hur kan det bli så? Dels känner marknaden ett större lugn nu när vi går mot varmare tider. Vi behöver inte oroa oss på samma vis för eventuella köldknäppar som gör att elen till och med skulle kunna ta slut. Gaslagren har fyllts på i och med vinterns milda och blåsiga väderlek. Vi har lärt oss att hushålla med elen och drastiskt minskat vår elanvändning vilket minskar efterfrågan och drar ner priset.

Vi har fortfarande höga elpriser om vi ser till historien, men det rörliga elpriset har haft en lugnare prisbild i början på året än vad man tidigare befarade.

Nu när vinterperioden är förbi ser även prisbilden mer lovande ut för vår prismodell Boo-portföljen. Enligt nuvarande prognos kommer troligen rörligt elpris och Boo-portföljen vara relativt jämna i april och framåt. 

Se när priset är lägst Följ och jämför Se din historik 4

Rörligt elpris och Boo-portföljen i mars

Det rörliga elpriset i mars. Priserna som anges nedan är exklusive ursprungsgarantier.

Boo Energis rörliga genomsnittspris landade i månaden mars på 90 öre/kWh exkl. moms och 113 öre/kWh inkl. moms.

Boo-portföljen blev högre än rörligt även i mars där genomsnittet landade på 178 öre/kWh exkl. moms och 223 öre/kWh inkl. moms.

Boo-portföljen har haft en tuff start på året, men prognosen framåt ser bättre ut.

Så här vet du om du använder elen på rätt tider när du har ett rörligt timavräknat elavtal:

Ta fram din faktura för mars och se ditt unika rörliga elpris per kilowattimme (sidan 2). Har du på fakturan ett lägre rörligt elpris än 90 öre/kWh (Nordisk energimix) eller 97 öre/kWh (100 % förnyelsebar el) så betyder det att du använt el på bättre tider än den genomsnittliga kunden hos Boo Energi. Har du ett högre rörligt elpris än ovan har du använt elen på tider när efterfrågan på el varit högre, vilket ger ett högre genomsnittspris.

För Boo-portföljen är samma referenspris 178 öre/kWh (Nordisk energimix) resp 185 öre/kWh (100 % förnyelsebar el) för mars.

När vi i informationen anger priser, så inkluderar det elcertifikat samt Boo Energis inköpskostnader och påslag, men exklusive ursprungsgarantier. Vi använder prisområde 3 (SE3) och Svenska kraftnäts schablonmedelpris för aktuell månad. Inte respektive kunds unika timpriser. I historiska värden anger vi alltid Boo-portföljens ”baspris”, vilket är utan marknadsprisanpassning. Vi anger om priset är exkl. alt. inkl. moms.

Se när priset är lägst Följ och jämför Se din historik

Nacka Pokalen 

Fredagen den sista mars var vi med i premiärupplagan av Nacka Pokalen. Det var Nacka IBK som bjudit in sina sponsorer till företagsspel. Självklart ville vi vara med!

Vi hade åtta starka spelare på plats och märkte relativt snart att vi med fördel hade kunnat vara fler.... Vi fick uppleva en eftermiddag med glädje, gemenskap och kämpaglöd från alla sex deltagande lagen. Vi vann två av våra fyra matcher och slutade på en 5:e plats. Vi är nöjda och vi hade kul!  

Lagfotot från vänster: Anders, Niklas, Fredrik, Anders, Johanna, Stina, Joel och Torben (målvakt). Fotot till höger: Stina och Anders.

Nyhetsbrev Stina och Anders

Nyligen kom nyheten om att ett nytt regelverk skulle kunna leda till ökade kostnader för dig som har solceller på taket

Vi reder ut vad vi vet och hur vi ser att det kommer påverka våra kunder

Den 20 mars publicerade Energimarknadsinspektionen (EI), att den avgiftsfriheten (eller ”reduktion av nätavgift” som är begreppet som anges i myndigheternas texter) inte är en förenlig med EU-regelverket elmarknadsförordningen. Ei:s bedömning är därför att alla som äger en produktionsanläggning framöver ska betala en nätavgift som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el.

Eftersom elmarknadsförordningen och ellagen inte följer varandra kan det vara svårt att veta vad som gäller när ny tolkning av regler om slopad reduktion av nätavgifter för småskaliga produktionsanläggningar införs.

Vi som nätbolag kommer göra analyser av våra tariffer och se hur detta påverkar elnätsavgiften för kunder, inom vårt nätområde, med solcellsanläggningar som kan leverera en effekt om högst 1 500 kW, och som enligt ellagen har varit undantagna för inmatningsavgift.

Vad innebär det för dig som har eller tänker installera solpaneler på ditt villatak?

Vår bedömning är att det inte kommer påverka dig som är mikroproducent i någon större utsträckning. Med den information vi har idag är vår bedömning att du som har installerat eller tänker installera solpaneler på ditt hustak inte ska behöva vara orolig för att det ska bli en stor förändring framåt. Skulle det bli en höjning av nättariffen utifrån detta beslut, kommer den troligtvis vara marginell.

De som möjligen kan påverkas, av regeltolkningen, är de som producerar el i större skala exempelvis en solcellspark.

Det kommer inte påverka nätnyttan
 
Nätnytta är en ersättning som du får av ditt elnätsbolag om du tillverkar egen el genom exempelvis solpaneler som du säljer ut på elnätet. När du tillverkar el minskar elnätsbolagets kostnader för överföring av el. Hur stor nätnyttan är beror på vilket elnätsbolag du har. Nätnyttan påverkas inte, av denna nya regeltolkning.

På Energimarknadsinspektionens hemsida finns mer att läsa om slopad reduktion av nätavgifter.

Driftinformation

I mitten av mars noterades att vi inte fick in mätarvärden för delar av i vårt nätområde. Några saknade information i en dryg vecka. Felet orsakades när en av våra mobiloperatörer gjorde en uppdatering som inte var kompatibel med vår systemlösning, vilket medförde att vi inte kunde hämta in uppgifter från mätaren. Den 23 mars rättades allt upp och vi kunde se och visa mätarvärden som vanligt igen.

Strömlöst

Fredagen 24:e mars vid klockan 19 på kvällen så drabbades många av våra kunder i Saltsjö-Boo av ett strömavbrott. De flesta som drabbades fick tillbaka strömmen efter en kvart.

Ni som bor kring Hasseludden hade strömlöst längst, ni fick vänta i en dryg timme innan vi hade kopplat om strömmen och lokaliserat felet. Det visade sig att problemet var ett högspänningsställverk i en transformatorstation och ställverket kommer att bytas ut inom kort.

Ställverket Hasseludden web

Ännu inget nytt om nästa Elstöd

Regeringen har gett Försäkringskassan i uppdrag att tillsammans med Svenska kraftnät förbereda utbetalning av elstöd till privatpersoner i hela Sverige. Elstödet baseras på elförbrukningen i november och december 2022 och det är den person som stod på avtalet med elnätsföretaget den 31 december får pengarna.

Försäkringskassan uppdaterar sin hemsida så snart de har mer information om när och hur elstödet ska betalas ut.

Elmätarbyte går enligt plan 

Vi har tidigare berättat att vi på uppdrag av Energimarknadsinspektionen arbetar med att byta ut våra kunders elmätare.

Vår plan är att alla våra kunder ska ha fått vår mätare OmniPower innan året är slut. I skrivande stund har vi ca 2 300 elmätare kvar att byta. 

Vi informerar alltid berörda i god tid innan ett elmätarbyte så ni vet att vi kommer. Har du inte fått en ny smart elmätare än? Håll ut, snart kommer vi till ditt område!

Mätarbyte i april och maj 

I april håller vi till på Skarpövägen 1-23, området kring Björknäs Centrum och i maj påbörjas elmätarbyten i Kummelnäs, Kovik och på Tegelön.

Nya medarbetare 

I och med stigande elpriser, nya energitjänster, digitalisering, elnätsförstärkning, mätarbyten mm, så har vi fått mer att göra på många håll. Vi har utökat Boo Energi laget med ytterligare härliga kollegor. Nu är vi fler som bidrar med kompetens, goda idéer och till det vi kallar Boo-andan, genuin värme och omtänksamhet.

Här är tre nya ansikten, det finns fler, men de dyker upp först i nästa nyhetsbrev.

Från vänster: Anton (Key account manager), Torben (Kundservice) och Johan (Key account manager).

Nya ansikten

Alla rättigheter Boo Energi 2024