boo energi logo boo energi logo
Jumbo Bostadsratterna

En artikel skriven av
Nacka Värmdö Posten

Svartlistat elbolag sprider ilska i Boo.

Elbolag som ringer företag och äldre privatpersoner i Boo och uppger att de samarbetar med, eller är, Boo energi har blivit ett återkommande problem. 

– Vi fick reda på att vi var välkomna till Svealands elbolag efter ett samtal. Nu har vi polisanmält dem, säger företagaren Åke Nordqvist.

”Vill varna andra”

I många fall har samtalen resulterat i att företaget tar över elavtalet, med nya bindningstider och höga priser. Detta utan att kunderna förstått att de bytt elbolag.

Åke Nordqvist på bilfirman AMK i Gustavsvik är en av de drabbade.

– Jag fick ett samtal, var stressad och lämnade över luren till frugan. Och hon sa gång på gång att hon inte hade rätt att teckna avtal för min firma. Men ändå fick vi en bekräftelse på att vi bytt elbolag. Han har bestridit det avtal som skickats ut till honom. Dessutom har han polisanmält företaget och anmält företaget till arbetsgivarorganisationen Svensk handel och Energimyndigheten.

– Jag vill varna andra, och få bort oseriösa företag som ringer och stör och förstör, säger han.

Svensk handel har satt upp både Stockholms elbolag och Svealands elbolag på sin varningslista. Även Konsumenternas energimarknadsbyrå varnar för bolagen.

Fördubblad elräkning

Och John Enström, kundansvarig på Boo energi, bekräftar att det är många i Boo som känt sig lurade den senaste tiden, och att flera andra också har gjort polisanmälningar.

Han tar upp exempel på företag som fördubblad elräkning efter bytet.

– Vi säljer el på en konkurrensutsatt marknad och kunderna ska få välja fritt bland marknadens cirka 140 elleverantörer. Sund konkurrens ska leda till bättre service och bättre villkor. Därför vill vi varna för de oseriösa elbolagen som lurar till sig kunder och ger branschen dåligt rykte, säger John Enström.

”Svårt att stoppa”

Han poängterar att man inte ska acceptera avtal per telefon, utan att be om avtal via post eller e-post.

– Jag har en trogen kund rakt över gatan som fått över ett tiotal samtal, och där de påstår att de ringer från Boo energi. När kunden frågar efter mig, har han fått svaret att John slutat. Personligen blir jag förbannad, men inser att det är svårt att stoppa detta, säger John Enström.

När avtalet kommer står det ”vi ringer inte från elbolaget eller elnätsbolaget du redan har” i det finstilta. I Boo energis kundtidning varnas nu kunderna för dessa samtal, och man försöker hjälpa de kunder som drabbats. Man skriver att man inte har någon samarbetspartner, och att all försäljning sker med egen personal.

– Konsumentskyddet är starkare för privatpersoner än för företag, och det vet de här företagen. De ringer ofta stressade egenföretagare som varken vill eller har tid att diskutera kilowattimmar eller priser. För privatpersoner går det att häva avtal man gjort via telefonen, förutsatt att man får tag i bolaget. Det är svårare för företag, säger John Enström.

Vad blir följderna för kunderna?

– I värsta fall blir de fast i ett avtal, som oftast är sämre och som har märkliga bindningstider och skyhöga brytningsavgifter. Noll dagars bindningstid och 24 månaders uppsägningstid är vanligt.

Hur många skulle ni säga är drabbade?

– Oklart, men många. Vi får ofta samtal av förtvivlade kunder som känner sig lurade. Många äldre, småföretagare och de som har svårt med svenska språket.

Skrivet av Jalmar Carlson, som är reporter på NVP. Publicerat i NVP under vecka 49 2020.

Vad hände sen?

Åke har kontaktat oss och berättat att efter att fått hjälp av en advokat med en skrivelse och polisanmälan har han fått det bekräftat att det påstådda avtalet är hävt. 

Mailet från Svealands elbolag såg ut så här. 

Vi har kikat på ert ärende och då det inte framgår till 100% vem som har tecknat avtalet så kommer detta avtal att plockas bort. Det kommer inte heller att tillkomma några extra kostnader för detta!

Åke är övertygad om att den officiella skrivelsen från advokaten och speciellt polisanmälan var tricket för att få till en hävning och ett svar.


Tips till konsumenten från Konsumenternas Elmarknadsbyrå

Så gör du om du blir kontaktad av telefonförsäljare gällande elbolag:

  • Ifrågasätt påståenden om samarbete med din befintliga el-leverantör eller elnätsbolag.
  • Ifrågasätt påståenden om att företaget erbjuder dig det billigast elpriset på marknaden. Det är omöjligt att veta hur andra bolags avtal ser ut.
  • Lyssna noga för att säkerställa vilket företag som anges som avtalspart.
  • Lyssna noga när bindnings- och uppsägningstid anges.
  • Begär ett skriftligt erbjudande i stället och svara inte ”ja” på frågor om att bolaget får byta eller göra om avtal.
  • Observera att det är skillnad på uppsägningstid och bindningstid.
  • Om du är näringsidkare är det bara den person som är firmatecknare som kan lämna fullmakt åt ditt företag. Om en ansvarig på företaget ger ett elbolag en fullmakt att säga upp nuvarande avtal innebär det att elbolaget får säga upp avtalet, men inte att elbolaget måste göra det. Det är alltid företagaren som är ytterst ansvarig.

Källa: Konsumenternas Elmarknadsbyrå (länk till deras hemsida)


Se vilken avtalsform som passar dig bäst.

Om du klickar på knappen nedan och fyller i ditt postnummer så kan du jämföra elpriset där du bor.

                   Se elpris 

Varmt välkommen att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Ge oss dina förutsättningar och vi guidar dig rätt Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.  eller 08-747 51 70

Boo Energi


Värmdövägen 657
Box 103
132 23 SALTSJÖ-BOO
08 - 747 51 00
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Alla rättigheter Boo Energi 2016

Karta

Adress